Už od poloviny prosince 2024 brázdí po českých kolejích první bateriové vlaky

Budoucnost železniční dopravy je možná v bateriových vlacích, u nichž je elektrický pohon kombinován s bateriemi. To by mohlo vést k dekarbonizaci železnice a ke snížení závislostí na ropě, jež trápí prakticky všechny země Evropské unie. V České republice se první vlaštovkou v tomto ohledu staly bateriové vlaky od společnosti Škoda Group, které na konci loňského roku začaly jezdit v Moravskoslezském kraji. Jak se doposud osvědčily?

Pozitiva vlaků na bateriový pohon

Bateriové vlaky s sebou přinášejí mnohé výhody. Patří k nim již zmíněná dekarbonizace, ale také snížení hluku a vibrací, což vede k lepšímu komfortu a pohodlí cestujících. Kromě to jsou bateriové vlaky levnější než ty, které pohání dieselový motor. Bateriový vlak má rychlejší akceleraci a nulové lokální emise. Při jízdě na baterii dosahuje rychlosti až 120 km/h. I tento typ vlaků je vybavený evropským vlakovým zabezpečovačem, tedy systémem ETCS.

Ne všechny tratě v České republice mohou projít elektrizací. Právě tyto jsou vhodné pro použití bateriových vlaků. Škoda Group při navrhování těchto vlaků vycházela z platformy osvědčených RegioPanterů. Ty vybavila pokročilými LTO bateriemi, které umožňují provoz i na neelektrifikovaných tratích.

Vlaky RegioPanter s bateriemi najezdí denně až 2 000 kilometrů

První čtyři jednotky RegioPanter, jež kombinují elektrický a bateriový pohon, u nás byly nasazeny na lince S8 v Moravskoslezském kraji, a to na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Protože denně ujedou téměř 2 000 kilometrů, mají na svém účtu už 65 000 najetých kilometrů. Zatím se jedná o jejich zkušební provoz. Ale už první týdny jejich fungování ukázaly, že se jedná o krok správným směrem.

Trať z Ostravy do Veřovic je elektrifikovaná jen zčásti. Lidé proto museli ve Studénce přestupovat do motorového vlaku. Dnes je ale situace již jiná, protože na trati jezdí bateriové RegioPanter jednotky, takže cestující již přestupovat nemusejí. Kromě toho se jedná o vlakové soupravy s nízkopodlažními nástupy, takže zjednodušují nástup vozíčkářům, seniorům a maminkách s kočárky. Prostorný interiér pojme zavazadla, jízdní kola i sportovní vybavení. Ve vlaku je Wi-Fi, moderní bezbariérové toalety s přebalovacím pultem a elektrické zásuvky přímo u sedadel.

Foto: Radim Holiš, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Czech_Raildays_2013,_%C4%8CD_RegioPanter,_650.003_(11).jpg

Jak se dobíjí jednotka RegioPanter

Pochopitelně je třeba bateriovému pohonu elektrické jednotky RegioPanter dodávat pravidelně šťávu. K tomu dochází během jízdy pod trolejovým vedením. Díky rekuperaci jsou baterie dobíjené třeba i při brzdění vlaku. Baterie se může nabíjet jak ze stejnosměrné, tak i ze střídavé elektrické sítě. K plnému nabití je zapotřebí asi 25 až 30 minut. Na jedno takové nabití vlak dokáže ujet až 80 kilometrů, čímž se stává ideální volbou pro regionální dopravu.

Zdroj: https://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/prvni-bateriove-vlaky-v-cesku-maji-za-sebou-mesic-provozu, https://www.skodagroup.com/cs/tiskove-zpravy/prvni-ceska-bateriova-jednotka-od-skoda-group-vyrazila-do-provozu

Náhledové foto: Martin Strachoň, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Brno_hlavn%C3%AD_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD,_po_rekonstrukci_n%C3%A1stupi%C5%A1%C5%A5_2016_-_RegioPanter_u_2._n%C3%A1stupi%C5%A1t%C4%9B_(4814).jpg

U nás i za hranicemi je tolik zajímavých míst, která stojí za to být navštívena. A proto vás chci s nimi seznamovat.