Transsibiřská magistrála aneb co jste o ní nevěděli
Tato možnost cestování po Rusku určitě není milovníkům dobrodružství a nejrůznějších zážitků úplně neznámá. Možná však nevíte, jaké zajímavosti se k tomuto nevšednímu způsobu cestování váží.
Transsibiřskou magistrálou můžete bez nadsázky projet prakticky celé Rusko. Dnes je možné urazit trasu z Moskvy do Vladivostoku v lůžkovém vagónu za pouhý týden!
Sen jednoho cara
S myšlenkou na tak gigantické dílo přišel jako první car Alexandrem III. v roce 1889. Bohužel bylo třeba vyřešit celou řadu logistických obtíží a nedostatků, takže se zahájení stavby poněkud protáhlo. A celá trasa byla dokončena až v roce 1916.
Najednou se stavělo více úseků – hned sedm a dohromady na nich pracovalo více než 62 000 dělníků – povětšinou šlo o vězně, takže o pracovní síly nebyla nouze. Ovšem se zahájením provozu se na dokončení trati nečekalo ani náhodou. První vlak začal brázdit koleje už v roce 1903 – to je celých 13 let před dokončením celé železnice!
Transsibiřská magistrála včera a dnes
První vlaky se pohyboval rychlostí asi třicet kilometrů za hodinu a z Moskvy do Vladivostoku byste se díky tomu dostali za dlouhé čtyři týdny. Dnes je tato doba asi čtyřikrát kratší. Lví podíl na tom má i fakt, že zatímco dřív bylo nutné při cestě přes Bajkal nastoupit na trajekt, dnes jeho břehy protíná několik viaduktů, mostů a železničních tratí, takže se není třeba zdržovat.
Pokud byste si mohli dovolit cestovat na samém začátku první třídou, nevycházeli byste z údivu. Mohli byste využít třeba tělocvičnu, mramorovou koupelnu nebo rozsáhlou knihovnu. I když dnes první třída nabízí stále velký luxus, s něčím podobným rozhodně soupeřit nemůže. Ale kaviár v jídelním voze dostanete v každém případě – jen si za něj musíte adekvátně připlatit. Na trase najdete také spoustu zajímavých turistických cílů – např. Kreml nebo Jekatěrinburg.
Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.