Starý Most: Čeští inženýři přestěhovali monumentální kostel o váze 12 000 tun po kolejích
Starý Most: Kvůli těžbě uhlí zmizelo z povrchu královské město Most. Z celého města byl zachráněn jen pozdně gotický děkanský kostel z 16. století. A to díky české důmyslnosti, preciznosti a českému vynálezu: Kostel odstěhovali po kolejích
Starý Most: Došlo k nevyčíslitelné kulturní ztrátě
Historie Starého Mostu sahala až do doby Kosmovy kroniky. Už v ní lze nalézt záznam o „Pons Gnevin iuxta fluvium Belinam.“ Což značí Hněvův most nad řekou Bílinou. Od toho vznikl jeho název Most. Starobylé město zmizelo z povrchu země. Nicméně zachráněno už nemohlo být génium loci, kterým Most dýchal. Dokonce patřil mezi nejvýznamnější královská města v Čechách. Mohl směle konkuroval Českému Krumlovu, Praze i Telči. Jenže musel ustoupit před rozhodnutím mocných.
Město Most v Ústeckém kraji ke své smůle leželo na ložisku hnědého uhlí
Nenávratně zmizely hodnotné kulturní památky, jež si můžeme už jen prohlížet na fotografiích. Došlo k násilnému vystěhování tisíců rodin, které ztratily přístřeší. Ale co bylo horší, ztratily svůj domov, zahrady. Do propadliště dějin se zřítily barokní divadlo, secesní kavárny, historické domy, cukrovar, porcelánka.
Se zemí byly srovnány justiční palác, barokní klášter minoritů, kapucínský klášter, piaristický kostel a další. Lidé už jen mohou vzpomínat, jak se procházeli mezi svými domy po dlážděných chodnících, které nahradily v novém Mostě všudypřítomný asfalt a panelové domy jeden vedle druhého.
Vymazaná místa z mapy
Nicméně Starý Most nebyl jediným městem, které komunistická vláda kvůli těžbě uhlí doslova vymazala z mapy Česka. Podobný osud postihla spousta dalších městeček a vesnic, jako například Jeníšův Újezd, Břežánky, Libkovice, Ervěnice, Dolní Jiřetín, Dolní Litvínov a další. Hnědouhelné zkáze unikl zámek Jezeří, o kterém už bylo také rozhodnuto: Zbourat!
Díky kastelánce a Společnosti za záchranu Jezeří se podařilo tuto hrozbu odvrátit. Zámek Jezeří se tak stal zámkem s nejbizardnějším okolím na světě. Vyvstává totiž přímo nad hnědouhelným lomem v blízkosti zhruba 500 metrů od jeho hrany.
V roce 1964 se vláda shodla na demolici Mostu
Demolice trvala přes dvacet let. Současně s demolicí rozhodli vládní činitelé o vystavení nových panelákových sídlišť na jižním okraji města. V dubnu 1987 si komunističtí pohlaváři mnuli ruce. Hrozivé dílo bylo dokonáno. Zmizelo divadlo z roku 1911 a místní pivovar založený v roce 1470. Padly i ocelárny z roku 1914, jež poskytovaly živobytí tisícům rodin. Demolici se nevyhnul ani mostecký hřbitov. Školy, školky, ordinace, historické jádro města, vše vyletělo do povětří.
Starý Most: Stěhování kostela o váze 12 000 tun
Této zkáze o vlásek unikl děkanský pozdně gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie, jež byl vystavěn v letech 1517–1550. O záchranu kostela se velkou měrou přičinila zaměstnankyně mosteckého muzea Heide Mannlová Raková. Avšak aby mohl být dále zachován, musel být přestěhován. Jelikož se pod ním nacházelo ložisko uhlí.
Přípravy na přesun
Usnesením vlády ČSSR z března 1970 bylo rozhodnuto o záchraně kostela. Byl proveden detailní průzkum geologických podmínek v okolí kostela. Souběžně probíhala různá laboratorní vyšetření a speciální testování. V roce 1972 byla rozebrána kostelní věž a začaly zabezpečovací práce v interiéru kostela. Speciální nástřik zpevnil klenby. Objekt vyztužila ocelová příhradová konstrukce, jež sevřela kostel uvnitř i zevně. Tím došlo k rozložení váhy zdiva na jednotlivé transportní vozíky.
Odborným poradcem byl ruský stavební inženýr Emmanuil Gendel, jenž měl zkušenosti z přesunů velkých administrativních budov. Na záchranu kostela bylo vypracováno jedenáct variant. Nicméně k přesunu monumentálního kostela přispěl hlavně autor softwaru, který koordinoval celý systém, strojní inženýr Jiří Souček se svým týmem.
Starý Most, kostel před přesunem
Autor: Martin Myšička – soukromá sbírka, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6348522
Stěhování kostela
Gotický kolos o váze 12 000 tun začali stěhovat odborníci 30. září 1975 a celá akce trvala do 27. října téhož roku. Nebyla to vůbec jednoduchá záležitost, o čemž si nikdo nedovolí ani na vteřinu zapochybovat. Ing. Jiří Souček se svým týmem vyvinul složitý software pro nakládání, jízdu i ukládání kostela.
Dále vyvinul speciální snímače polohy, jimiž minimalizoval sebemenší otřesy a možné deformace stavby. Celou hmotnost kostela nesly vozy s ocelovou transportní konstrukcí, jež se pohybovaly po kolejnicích. Každý vozík vyrobený Škodou Plzeň měl vlastní snímač a software. Jednalo se o velmi důmyslně zpracovaný projekt.
Čeští odborníci v čele s inženýrem Jiřím Součkem se vyznamenali
„Kalkulátor sbíral všechna data o výšce jednotlivých míst nad vozíky a predikoval následující pozice, kam se budou jednotlivé body pohybovat,“ popsal svůj vynález Souček v roce 2014 pro časopis Sedmý proud.
V té době se jednalo o projekt, jež ve světě neměl obdoby. Kostel odborníci přesouvali po čtyřech kolejích a z obou stran ho jistily hydraulické válce. Zpráva o stěhování kostela se rozletěla do světa a do Mostu se začaly sjíždět davy lidí. Všichni chtěli být svědky nevídané akce.
Starý Most, kostel po přesunu
Autor: Martin Myšička – soukromá sbírka, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6348536
Každý chtěl na vlastní oči vidět, jak jede kostel po kolejích
Pohyboval se rychlostí 2,16 cm za minutu. Museli jste se velmi soustředit, abyste posun zahlédli. Přesun kostela byl bezesporu ojedinělý projekt. Dokonce byl i zapsán do zlaté knihy Guinnessových rekordů coby nejtěžší předmět přepravovaný po kolejích. Jeho dráha činila 841,1 metrů. Transport trval 646 hodin. Kostel stavitelé posadili na nové základy a byli povoláni restaurátoři.
Nicméně složitým procesem stěhování došlo k zakřivení trati a oltář změnil svou orientaci z východu na jih. A to byl velký problém. Církev odmítla kostel vysvětit. Opětovného vysvěcení se proto kostel dočkal až v roce 1993.
Dnes vás už přivítá krásně opravený pozdně gotický chrám, který byl původně vystavěn po požáru v roce 1515. Načež stavba zasvěcená Nanebevzetí Panně Marii byla zahájena roku 1517. V jeho historii nesmí chybět rok 1975, kdy byl přestěhován. A s konečnou platností doznal svého vítězství v roce 1993, kdy byl opětovně slavnostně vysvěcen ve dnech 19. a 20. června Mons. ThDr. Josefem Kouklem.
Z demolice Starého Mostu byl zachován právě kostel s okolím, hrad Hněvín a čtvrť Zahražany. Na území dnešního Starého Mostu v těsné blízkosti kostela Nanebevzetí Panny Marie se také nalézá nejstarší budova ve městě špitální kostel sv. Ducha, jehož historie je podle některých pramenů datována do 20. let 14. století.
Po zbourání oceláren se prakticky začalo s výstavbou nového Mostu. Dle informací zveřejněných v tisku se demolice vyplatila, protože přinesla zisk téměř 3 miliardy korun zisku.
Náhledové foto: Most současnost, pohled na kostel Nanebevzetí Panny Marie: Autor: CTHOE – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15481546
Zdroje: Autor, https://kostel-most.cz/cs/o-kostelu/historie, wikepia.org, denik.cz
V Čechách je krásně, tak proč někdy nevyrazit za hranice všedních dnů...?