Servisní intervaly pro váš automobil – u některých dílů počet najetých kilometrů nerozhoduje
Než vyrazíte na dovolenou se svým automobilem, měli byste si zopakovat základy jeho údržby. A jak často by se měly vyměňovat spotřební díly a provozní kapaliny?
Je opravdu smutnou pravdou, že v pozáruční době mnoho majitelů vozidel upouští od návštěv autorizovaných servisů a nedodržuje rozpis údržby doporučovaný výrobcem. „Tento postup nedoporučuji. I mimo autorizované dílny se vyplatí dodržovat servisní intervaly stanovené výrobcem, protože se tím prodlužuje životnost vozu,“ říká Lukáš Czauderna z ProfiAuto Service.
Od kontroly oleje se lze snadno odpíchnout
Všeobecně platí, že kontrola oleje by se měla uskutečnit každých 15 000 km nebo jednou ročně. A vůbec nezáleží na tom, jakou značku, model nebo verzi motoru máte. Pokaždé se při této příležitosti vyměňuje olej s filtrem, a většinou také kabinový filtr a prověřuje se stav vzduchového filtru. A jak je to s palivovým filtrem? Ten je možné nahradit při každé druhé servisní kontrole, tedy každých 30.000 km.
V současnosti však velké množství svědomitých řidičů zkracuje intervaly mezi jednotlivými prohlídkami na 10 000 km. A je to opravdu výhodnější? Rozhodně ano, protože častější výměna oleje prodlužuje životnost motoru. Dává to smysl zejména u vozů používaných na krátké vzdálenosti, ve městě nebo s vysokým zatížením.
Kdy zkontrolovat rozvody
Pro tyto součásti automobilu platí čísla 60, 90, 120 tisíc km. Platí také pravidlo, že čím starší automobil, tím kratší by měl být interval mezi výměnami. Důvodem je skutečnost, že starší motory vytvářejí více vibrací, a mnohdy u nich také dochází u nich k únikům oleje, což urychluje opotřebení řemene. Také se v jejich případě výrazněji opotřebovávají řetězová kola, a to zase snižuje životnost řemene či řetězu.
Foto: ČTK
„Je důležité si uvědomit, že rozvodový řemen se opotřebovává a po pěti letech by se měl vyměnit bez ohledu na počet najetých kilometrů,“ dodává k celému tématu Lukáš Czauderna.
Výměnu může ovlivnit i druh zamýšlené dovolené
Brzdová kapalina by se měla měnit po každých 40-50 000 km nebo každé dva roky, podle toho, co nastane dříve. Doporučit ovšem lze i pravidelnou kontrolu jejího stavu (např. každých 30 000 km). A pokud plánujete dovolenou do hor nebo s přívěsem, pak se rozhodně vyplatí tuto kapalinu vyměnit. Převaření kapaliny se projeví tak, že i když brzdový pedál sešlápnete na podlahu, vůz nebude reagovat. Není nutné vysvětlovat, jak velké nebezpečí taková situace představuje.
A jak jsou na tom další součásti automobilu?
Pamatujte si, že brzdové destičky a kotouče se musí kontrolovat každých 15 000 nebo 30 000 km.
Zapalovací svíčky mají obvykle životnost kolem 30 000 km a během preventivní prohlídky je vhodné zkontrolovat např. i kryty kloubů, odpružení, výfukový systém apod.
Náhledové foto: Pixabay
Zdroj: Servisní intervaly | Protext – PR služby ČTK
Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.