S rostoucí oblibou elektrokol přibývá vážných nehod
Třetina smrtelných nehod zaviněných cyklisty loni připadlo na jezdce na elektrokolech. Celkově meziročně vzrostl počet dopravních nehod za účasti cyklistů na elektrokolech o 50 %. Jak statistika Policie České republiky dále ukazuje velkou roli v nehodách na elektrokolech hraje také alkohol.
V roce 2024 došlo celkem ke 24 smrtelným dopravním nehodám zaviněných cyklisty, z nichž 8 zavinili jezdci na elektrokolech. Celkem bylo evidováno 4315 dopravních nehod na kolech, z toho 641 připadá na elektrokola, což je zhruba o 200 více než v roce 2023.
„Jako problém vnímáme nejen celkový růst počtu nehod na elektrokolech, ale především poměr těch s vážnými následky. Zatímco na běžném kole končí nehody s účastí cyklisty těžkým zraněním v zhruba 6 % případů, u elektrokol jde o 10 %. Velkou roli hraje bohužel i alkohol, s ním bylo spojeno téměř 30 % zaviněných nehod cyklistů na elektrokolech. To je o zhruba 20 % více než u cyklistů na běžných kolech,” říká podplukovnice Veronika Hodačová z odboru prevence Policejního prezidia ČR. Z dat Policie ČR dále vyplývá, že Češi stále nepovažují za samozřejmost nošení přilby – více než 50 % cyklistů, kteří byli v posledních 5 letech účastníky dopravní nehody, ji nemělo nasazenou.
Přecenění náročnosti jízdy na elektrokole
Podle Richarda Gasperottiho, profesionálního cyklisty a ambasadora značky Bosch eBike Systems, lidé náročnost jízdy na elektrokole podceňují. „Elektrokolo umí vyvinout díky přípomoci značnou rychlost, a navíc je těžší než běžné kolo, takže bezpečná jízda na něm vyžaduje určitý trénink a soustředění. Lidi bez zkušeností by si měli kolo nejdříve dobře vyzkoušet, než se s ním pustí do městského provozu nebo těžších terénů.”
Bezpečnost jízdy může výrazně zvýšit využitá technologie. Trendem poslední doby je zejména využívání systému ABS, která se již dlouhodobě využívá u automobilů. Díky ní i v případě nenadálého brzdění nedojde k zablokování kol a smyku. Systém současně hlídá, aby se při náhlém zabrzdění předního kola rozložila brzdná síla i na to zadni, a tím zabrání pádu přes řídítka. Podle statistiky Bosch eBike Systems je 29 % pádů na kole způsobeno nesprávným brzděním. Brzdový asistent ABS pomáhá cyklistům předejít krizovým situacím, a to i na mokru, ledu nebo na sypkém povrchu.
„ABS je asi nejvýraznější bezpečností inovací u elektrokol napříč všemi druhy od horských až po městská, přičemž množství takto vybavených modelů každý rok přibývá. Žádná technologie však neochrání cyklistu před ním samotným. Jinými slovy klíčový je přístup cyklistů a opravdu není dobrý nápad používat elektrokolo například jako dopravní prostředek při cestě z hospody,” říká Tomáš Jančárek ze společnosti Bosch eBike Systems.
Rozšířené čipování elektrokol
Souvisejícím problémem je také v České republice velmi rozšířené tzv. čipování elektrokol. Ze zákona by u elektrických kol měl motor pomáhat cyklistům jen do rychlosti 25 kilometrů v hodině a výrobci takto kola upravují. Nelegálním čipováním se tato ochrana odstraňuje a z elektrokola se tak stává fakticky spíše motorka, proto s ním lze dosahovat výrazně vyšších rychlostí. Podle průzkumu agentury Focus si nechalo kolo takto upravit 15 % majitelů elektrokol. Většina majitelů takto upravených kol si podle průzkumu uvědomuje, že jde o nelegální krok.
„Přesné statistiky zaměřené na souvislost mezi nelegálně upravenými koly a nehodovostí bohužel nemáme. Je ale jasné, že tyto úpravy mohou mít na bezpečnost jízdy a nehodovost velký vliv.” říká Veronika Hodačová z Policie ČR. Nelze se tedy divit, že je čipování či tuning elektrokol v některých zemích dokonce trestným činem.
Povědomí o bezpečném jízdě na elektrokole by měl v budoucnu podpořit společný projekt Policie ČR, společnosti Bosch eBike Systems a Výstaviště Praha, v jehož rámci se budou cyklisté učit zdarma elektrokola bezpečně ovládat pod vedením zkušených lektorů. Projekt startuje 14. května 2025 na Výstavišti Praha v Holešovicích a jeho součástí budou i webové stránky s praktickými radami pro bezpečnou jízdu.
Zdroje info: Autor, https://www.policie.cz/, https://www.bosch-ebike.com/
Náhledové foto: Pixabay
Cestování mě baví. V mnohých lokalitách jsem už byl a rád se s vámi podělím o své zážitky.