Paparazzi, který jako první vyfotil císaře dírou v plachtě – svérázný český baron se v Japonsku 19. století zapsal opravdu nevšedně
Paparazzi, který jako první vyfotil císaře dírou v plachtě – svérázný český baron se v Japonsku 19. století zapsal opravdu nevšedně. Historie fotografie se může pochlubit mnoha odvážnými průkopníky, ale jen málo z nich se může rovnat odvážnému šarmu barona Raimunda Stillfrieda von Ratenicz.
Eskapáda tohoto českého šlechtice v Japonsku 19. století je příběhem protkaným intrikami, vzdorem a hravou rebelií, kterou dokáže zachytit pouze fotoaparát.
Japonsko v té správné době
Uprostřed restaurace Meidži bylo Japonsko zemí v pohybu a doširoka otevíralo své dveře západnímu vlivu. Bylo to období intenzivní transformace, kdy na kdysi izolované souostroví proudily obchod, turistika a cizí myšlenky. A právě v téhle době sem dorazil i český šlechtic Raimund Stillfried von Ratenicz.
Stillfried s fotoaparátem v ruce nebyl jen dalším zahraničním dobrodruhem, ale nadšencem, který chtěl zachytit duši svého okolí prostřednictvím objektivu. Jokohama byla v té době rušným přístavním městem, které stále častěji navštěvovali bohatí turisté a neohrožení objevitelé z Evropy a Severní Ameriky. Uprostřed tohoto tavicího kotle kultur našla Stillfriedova fotografická vášeň živnou půdu.
Foto: Pixabay
Muž, kterému nešlo jen o fotografie
Podle všeho byl Stillfried mužem mimořádného talentu. Nezachycoval jen krajinu, ale i samotnou podstatu rychle se modernizujícího Japonska. Jeho dílo se stalo klíčovým pro představení japonské kultury a krajiny západnímu světu. Kromě uměleckého přínosu měl však Stillfried zálibu v porušování pravidel, což vedlo i k jeho nejznámějšímu incidentu.
Na začátku roku 1872 měl do Jokosuky přijet japonský císař, což byla významná událost, která vzrušila místní obyvatelstvo i zahraniční pozorovatele. Fotografování císaře však bylo přísně zakázáno. Císařský dvůr dlouho zastával politiku, která nedovolovala zachycení panovníkova obrazu, neboť to považoval za narušení důstojnosti a soukromí.
Stillfried, který se nikdy nevyhýbal výzvám, v tom viděl skvělou příležitost. Rozhodl se prostě tuhle bariéru prolomit a vymyslel plán, který byl stejně odvážný jako důmyslný. Chtěl nepolapitelného císaře zachytit dírou v plachtě britské lodi kotvící vedle císařského přístavu.
Velký úskok: Skrz plachtu do historie
V den císařovy návštěvy se Stillfried pečlivě připravil. Pod rouškou diskrétnosti a s pomocí několika konfidentů se mu podařilo získat přístup na britskou loď. Loď poskytovala volný výhled na přístaviště, kde se měl císař objevit.
Zde se příběh stává skutečně filmovým: Stillfried se dostal na pozorovací stanoviště, kde se umístil pomocí otvoru vyříznutého z plachty. Tento otvor byl pečlivě vytvořen tak, aby fungoval jako provizorní objektiv a umožnil mu vyfotografovat císaře při vylodění. Tato fotografie, pozoruhodný výkon v oblasti utajení a fotografování, byla brzy k velké nelibosti japonských úřadů předvedena veřejnosti.
Japonské úřady z toho samozřejmě nebyly zrovna nadšené. Zahájily policejní razii ve Stillfriedově ateliéru v naději, že se zmocní usvědčujícího důkazu a zabrání dalším trapasům. Nakonec však japonská vláda zaujala diplomatičtější přístup. Uznala Stillfriedovy schopnosti a pozornost, kterou jeho jednání vzbudilo, a snažila se jeho neautorizovanou fotografii vyvážit oficiálním portrétem císaře. Tento portrét byl pečlivě naaranžován tak, aby byla zachována důstojnost a úcta císařské osobnosti. A odměněn byl i Stillfried – později byl oficiálně najat, aby zdokumentoval nově získané území Hokkaidó a ukázal měnící se krajinu Japonska.
Zdroj: https://www.facebook.com/OzivlaHistorieRatenic/?locale=cs_CZ, https://cs.wikipedia.org/wiki/Raimund_von_Stillfried
Náhledové foto: Pixabay
Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.