Označení Fairtrade není jen prázdným pojmem. Proč se vyplatí dávat si na něj pozor a upřednostňovat výrobky s touto značkou?
Když se řekne fairtrade, pak jen málo lidí ví, co si pod tímto pojmem vlastně představit. Pojďme se dnes podívat na toto označení přece jen trochu podrobněji. Je totiž opravdu zajímavé.
Fairtradová káva, která je po celém světě jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, je u nás velmi oblíbená. Svědčí o tom hlavně čísla – jen se loni na našem trhu prodalo 1 326 tun, tedy o 37 % více než v roce 2020.
Spotřeba kávy
Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,4 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 4,2 %. Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha. Ovšem tuto kávu seženete také pod značkou Unipetrol Benzina v rámci svých provozoven Stop cafe na čerpacích stanicích Benzina nebo v obchodě Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go, a to v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách.
Foto: Pixabay
To však rozhodně není všechno. Pokud jste spíše příznivci lokálních podniků, pak byste měli vědět, že tuto kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee apod.
Co je to fairtrade
Známka FAIRTRADE se používá jako značení pro výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentální standardy. Říká vám tedy například to, že pěstitelé dostali za svou práci spravedlivou a stabilní výkupní cenu, jež se stará mimo jiné i o efektivní a udržitelné pěstování kávy. Prostřednictvím svého oblíbeného nápoje tak rozhodně neničíte životní prostředí – ba právě naopak.
Zdroj: Mezinárodní den kávy připomíná výstava, která se koná na rekordních 113 místech v Česku a 50 místech na Slovensku | Protext – PR služby ČTK, Home – Fairtrade Česko a Slovensko , International Coffee Organization – What’s New (ico.org)
Náhledové foto: Pixabay
Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.