Nuselskému mostu musela ustoupit i nemocnice…
… jako zatěžkávací zkouška posloužilo 66 tanků T-55 a kvůli zásahu z Moskvy musela být jeho konstrukce na poslední chvíli posílena. Co dalšího jste o této dominantě Prahy ještě nevěděli? Prozradíme vám spoustu zajímavostí.
Potřebu výstavby nového mostu seznala Praha už na konci 19. století, ovšem trvalo 60. let, než byly dokončeny všechny plány a započalo se s jeho výstavbou. Byly vyhlášeny celkem čtyři soutěže a nějakou dobu to vypadalo, že stavět se bude podle Říšské plánovací komise. To se naštěstí neuskutečnilo. Válka však veškeré snahy zpozdila, takže k otevření Nuselského mostu došlo až v roce 1973.
Nuselský most? Ne, Gottwaldův
Pod původním názvem byste ho však nenašli, nesl totiž jméno prezidenta Klementa Gottwalda, a to až do revoluce. Jeho výstavba nebyla jednoduchá – muselo mu ustoupit 17 bloků obytných domů i Dětská fakultní nemocnice na tereziánských šancích. Její malí pacienti se museli přesunout do Motola.
Proč trvala realizace Nuselského mostu tak dlouho?
Ale vraťme se ještě k jeho obtížným začátkům. Byly obtížné, protože komise si bez ohledu na aktuální politické působení přály kromě praktičnosti a moderního vzhledu jediné: aby výstavba mostu nenarušila jedinečné panorama údolí. Takže by bylo nejlépe, kdyby byl most průhledný nebo velmi dobře splývající s okolím. A musel také zvládnout kolejovou tramvajovou dráhu (později se zadání změnilo na metro) a nestát příliš moc…
Jak to bylo s tanky na Nuselském mostě
Nelze nevzpomenout ani slavnou zatěžkávací zkoušku z roku 1970. Tehdy byly na most dovezeny tři tuny písku jako kompenzace za chybějící materiál a za nimi dorazilo i 66 tanků T-55, které most zatížily celkem 2 415 tunami. A to ještě nebylo všechno. Původně se na Nuselském mostě počítalo s provozem souprav T3 nebo prototypů R2. Moskva si však prosadila nasazení souprav Mytiščinského strojírenského závodu Ečs. Ty byly mnohem těžší, takže konstrukce mostu musela být na poslední chvíli doplněna kovovým roznášecím roštem.
Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.