Nejrychlejší vlaky světa: Někde už na kratší vzdálenosti nahrazují letadla
Jak svět čelí klimatickým změnám, stále více lidí hledá alternativu k létání na krátké vzdálenosti. Vysokorychlostní železnice se stává stále populárnější volbou. Kde se dnes můžete svézt nejrychlejšími vlaky světa?
Ekologická volba moderní doby
Se zvyšujícím se povědomím o klimatických změnách a rostoucí nespokojeností s emisemi letecké dopravy se mnoho turistů obrací k vlakům. Ve Skandinávii se zrodil fenomén „flygskam“ – stud z létání. Tato myšlenka podnítila zájem o udržitelnější cestování. Na vzdálenostech do 700 kilometrů poskytují vysokorychlostní vlaky ideální kombinaci rychlosti a komfortu.
Nejrychlejší vlaky světa
Současným světovým rekordmanem je čínský Šanghaj Maglev, který spojuje letiště Pudong s centrem Šanghaje. Tento vlak využívá magnetickou levitaci, což mu umožňuje dosáhnout rychlosti až 460 km/h. Na trati dlouhé 30 kilometrů přenáší cestující do cíle za pouhých 7,5 minuty. Technologie Maglev poskytuje mimořádně plynulou jízdu, bez tření a vibrací.
Dalším příkladem ultimátní rychlosti je CR400 „Fuxing“, rovněž z Číny. Vlaky Fuxing, které jezdí rychlostí až 350 km/h, představují moderní čínskou železniční technologii. Tyto vlaky, navržené pro extrémní počasí a autonomní provoz, jsou nasazovány na klíčových trasách, jako jsou Peking-Šanghaj a Peking-Harbin. Kapacita těchto souprav je až 1 200 cestujících.
Evropa drží krok
Německo se pyšní svým ICE3, který je na některých úsecích schopen dosáhnout rychlosti 330 km/h. Tento „bílý červ“ zkracuje cestu mezi Kolínem nad Rýnem a Frankfurtem na méně než hodinu. Klíčem k výkonu ICE3 je rozmístění 16 elektromotorů po celé soupravě, což poskytuje stabilní výkon a rychlost.
Francie, která představila světu první vysokorychlostní vlak TGV, i nadále zůstává na vrcholu. Současné modely TGV dosahují běžně 320 km/h, ale při testech překročily rychlost 574 km/h. Moderní soupravy TGV Duplex umožňují mezistátní spojení a směřují například do Německa, Španělska nebo Švýcarska.
Japonská preciznost a africké ambice
Japonsko, které s konceptem „bullet train“ přišlo již v roce 1964, nabízí špičkové JR East E5, jezdící na trase Tokio-Šin-Aomori rychlostí 320 km/h. Vyznačuje se dlouhou přídí, která redukuje zvukové rázy v tunelech, a lehkou hliníkovou konstrukcí.
Afrika vstoupila do světa vysokorychlostních vlaků v roce 2018 díky marockému Al Boraq. Tento vlak spojuje přístavní město Tanger s Casablancou a dosahuje rychlosti 320 km/h. Maroko tak udělalo významný krok směrem k moderní infrastruktuře, která může inspirovat další africké země.
Budoucnost vysokorychlostní železnice
Investice do vysokorychlostních železnic se stávají klíčovými po celém světě. Asijské země jako Jižní Korea nebo Tchaj-wan již mají moderní železnice. Indie, Rusko a USA plánují rozšiřování svých sítí.
Tyto vlaky nejsou jen dopravními prostředky. Představují symbol budoucnosti, kdy rychlost, efektivita a ekologie budou zásadními hodnotami. Vysokorychlostní železnice je nadějí na ekologickou revoluci v dopravě a výhodnou volbou pro ty, kteří si chtějí užít rychlé a komfortní cestování bez křídel.
Zdroje info: Autor https://edition.cnn.com/travel/article/worlds-fastest-trains-cmd/index.html, https://www.railway-technology.com/features/the-10-fastest-high-speed-trains-in-the-world/
Náhledové foto: Freepik