Na pražské letiště se vrací život
Zhruba od poloviny března zelo pražské letiště Václava Havla prázdnotou. Krize, kterou cestovní ruch v novodobé historii ještě nezažil, vyčistila na dlouhé týdny oblohu od letadel a letištní budovy od cestujících. Nyní se však i do terminálů vzdušných přístavů začíná vracet život, byť zatím jen velmi nesměle. Od 18. května však obnovují provoz i České aerolinie (resp. skupina Smarwings, do které ČSA patří) a ožívá tak i letiště.
Koronavirus uzemnil letecký provoz
V polovině března prakticky ze dne na den skončil provoz naprosté většiny pravidelných leteckých linek začínajících či končících na letišti Václava Havla v Praze. Aktivní zůstaly pouze dvě linky, jednu provozovala společnost Belavia a mířila do běloruského Minsku, druhou létala společnost Bulgaria Air do Sofie. Kromě nich rušily klid nad ranvejemi pouze občasné pohyby nákladních letadel (včetně těch s lékařskými zásobami), případně repatriační nebo soukromé lety.
Prvními vlaštovkami a posly lepších časů se 4. května staly společnosti Eurowings a KLM, které obnovily lety do Prahy z Dusseldorfu, resp. z Amsterdamu. S napětím se však čekalo především na to, až své linky začne obnovovat český dopravce, tj. Smartwings a jeho součást – ČSA.
Zdroj obrázku: Pixabay.com
Česká letadla se vrací na scénu
Od pondělí 18. května obnovují ČSA lety do Paříže, Amsterdamu a Franfurtu nad Mohanem. Všechny tyto linky budou přitom létat dvakrát denně. V následujících dnech, konkrétně 21. a 25. května, by měly přibýt linky do Bukurešti a Stockholmu, 1. června by se potom měla přidat německá Lufthansa s linkou do Frankfurtu.
V uplynulých dnech se mluvilo i o linkách na Ukrajinu, konkrétně do Kyjeva a Oděsy, v tuto chvíli je však web pražského letiště mezi těmi obnovovanými neuvádí.
Kromě prázdných letištních hal bylo v průběhu koronavirové krize v médiích hojně diskutováno i striktí trvání na navýšení nájmů provozovatelům obchodů a restaurací v letištních terminálech ze strany Letiště Praha, které vyvolalo ostré protesty podnikatelů. Za nastalé situace, kdy jejich příjmy klesly na pouhá procenta těch předkrizových, by pro většinu z nich bylo navýšení nájmů (plánované navíc se zpětnou platností k 1. lednu) likvidační. Shodu se v tomto ohledu prozatím nalézt nepodařilo a i proto je postupné obnovování provozu velmi důležité pro narovnání situace.
Na závěr je na místě upozornit, že obnovení leteckého provozu nikterak neruší povinnost předložit při příletu potvrzení o absolvování testu na přítomnost onemocnění COVID-19 s negativním výsledkem, ne starší než 4 dny. V opačném případě bude dotyčnému nařízena povinná čtrnáctidenní karanténa (pokud se něj ovšem nevztahují zákonné výjimky).
Doufejme, že postupné obnovování provoz bude pokračovat a cestování se co nejdříve stane tak běžným, jako bylo před vypuknutím pandemie.
Zdroj náhledového obrázku: Pixabay.com