Může vás ochranka obchodů prohledat jen tak? Ani ohánění „občanským zadržením“ jí nepomůže, ve skutečnosti je bezzubá – nebojte se hlásit o svá práva

ochranka obchodů

Může vás ochranka obchodů prohledat jen tak? Ani ohánění „občanským zadržením“ jí nepomůže, ve skutečnosti je bezzubá – nebojte se hlásit o svá práva. Pokud je budete dobře znát, nestane e vám, že byste z nepříjemné situace vyšli jako poražení.

Nakupování by mělo být zábavné, bezpečné a pohodové, a to jak pro kupující, kteří poskakují od regálu k regálu, tak pro majitele obchodů, kteří své zboží bedlivě sledují. Co však dělat, když se pověření zaměstnanci jednoduše nechovají tak, jak mají? je totiž snadné spadnout do jednoho pytle s různými vykuky – mnohdy k tomu stačí třeba i obyčejný kočárek, jak potvrzují zkušenosti některých nakupujících.

Úloha bezpečnostního personálu

Bezpečnostní pracovníci v maloobchodním prostředí mají v zásadě jeden hlavní úkol: monitorovat aktivity v prodejně a řešit případné problematické chování, potenciální krádeže nebo konflikty, které mohou nastat. Přítomnost bezpečnostních pracovníků má za cíl vytvořit bezpečné nákupní prostředí, ale je spojena se specifickými omezeními pravomocí, kterými tito pracovníci disponují. Ty ovšem bývají trochu přeceňovány – a to jak ze strany ochranky, tak i zákazníků. Mnohdy si tak necháme líbit i tom, co by pracovníkům ostrahy nikdy projít nemělo.

Školení a povinnosti

Pracovníci ostrahy obvykle procházejí základním školením, které je vybaví dovednostmi pro pozorování a hlášení neobvyklých aktivit. Jsou vyškoleni k rozpoznávání potenciálních bezpečnostních hrozeb a k taktickému a profesionálnímu řešení různých situací. Jejich pravomoci jsou však obvykle omezeny na monitorování, vydávání varování a informování policie, pokud se situace vymyká jejich kontrole.

Zkušenosti lidí s ochrankou obchodů nebývají

Foto: Pixabay

Omezení pravomocí

Pro nakupující i pracovníky ostrahy je zásadní, aby si uvědomili, že ostraha sice může zákazníky požádat o spolupráci, například je požádat, aby opustili prodejnu kvůli prohlídce, ale nemá pravomoc takové požadavky vymáhat. Zákazníci mají právo odmítnout bez následků, a pokud s tím souhlasí, doporučujeme jim, aby si s sebou přivedli svědka. A na prohlídku v zázemí také nemusíte přistupovat. Pokud vám to není extrémně nepříjemné, klidně ji absolvujte třeba za pokladnami všem na očích. Nemusíte se tak bát toho, že vám někdo něco podstrčí apod.

Rovněž byste měli vědět, že pracovníci ostrahy nemají právo na fyzický kontakt nebo jakoukoli formu násilí. Pokud je zákazník podezřelý z protiprávního jednání, je správným postupem, aby ochranka zavolala policii, která pak situaci vyřeší v souladu se zákonem. Existuje sice tzv. občanské zadržení, ale jeho použití je sporné (v zásadě platí jen pro trestný čin, tedy při způsobené škodě nad 10 000 Kč).

 

Zdroj: https://zpravy.aktualne.cz/finance/nakupovani/ochranka-drogerie/r~9fbc6a9a500c11eb80e60cc47ab5f122/, https://www.bestdecision.cz/prava-ochranky-v-obchodnich-retezcich/

Náhledové foto: Pixabay

Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.