Let LZ101 společnosti TABSO byl největší leteckou nehodou na území Československa

O létání lze říct, že je to nejbezpečnější způsob dopravy. Na silnicích se přihodí totiž více dopravních nehod, než spadne letadel. Přesto k leteckým katastrofám dochází, a to i na našem území. K jedné z největších leteckých nehod došlo před 58 lety v tehdejším Československu. Jak k tomu vůbec došlo?

Co způsobuje dopravní nehody

Příčiny leteckých neštěstí lze shrnout do několika faktorů. Jednak se na nich podepisuje selhání lidského jedince, technická závada, ale také povětrnostní podmínky a v poslední době i terorismus. Bezpečnostní předpisy, jež stanovuje Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), jsou poměrně přísné a všechny letecké společnosti je musí dodržovat. Přestože piloti pravidelně podstupují školení, někdy se nějaká fatální chybička může vloudit.

Přečtěte si: Tachovské hradby: Svědkové minulých časů 

Let LZ1002 bulharsko-sovětské letecké společnosti TABSO se na svou cestu vzduchem ze Sofie přes Budapešť do Prahy vydal ve čtvrtek 24. listopadu 1966. V čele posádky byl zkušený pilot, kapitán Lubomir Todorov Antonov s nalétanými více než 11 tisíci hodinami. Na palubě letadla Iljušin II-18B bylo celkem 82 osob včetně posádky. Mezi 74 cestujícími byl i československý dirigent Václav Jiráček, v té době vedoucí Státní filharmonie v Ostravě, nebo bulharská operní sólistka Ekaterina Popovová,  honduraský spisovatel Ramón Amaya Amador a generál Ivan Bačvarov, bulharský velvyslanec v NDR.

Foto: Pixabay

Osudný let z Bratislavy

Když let LZ101 odstartoval z mezipřistání v Budapešti, tak počasí v cílovém letišti v Praze se zhoršilo. Kapitán letadla se proto rozhodl přistát na letišti v Bratislavě. Což se také v 11:58 hodin stalo. Zde letadlo čekalo na zlepšení počasí. Když k tomu došlo, obdržela posádka povolení k odletu. Přitom byla ale informována o tom, že v oblasti Malých Karpat se očekávají turbulence.

Letadlo odstartovalo bez známek nějakých problémů již ve tmě, a to v půl páté odpoledne. Bohužel asi dvě minuty po odletu z bratislavského letiště havarovalo na Sakrakopci v bratislavské čtvrti Rača, když narazilo ve velké rychlosti do zasněžené země. Stihlo přitom pokácet řadu stromů, při pádu začalo hořet a během kratičké doby se rozpadlo. Všech 82 lidí na palubě zahynulo.

Co bylo příčinou letecké nehody

V souvislosti s nehodou letu LZ101 se objevila i konspirační teorie, že pád letadla si objednal tehdejší bulharský první tajemník ÚV KSB Todor Živkov, aby se zbavil svého politického protivníka, generála Bačvarova. Jako příčina neštěstí bylo ale oficiálně stanoveno nepřizpůsobení letu terénním a povětrnostním podmínkám. Co je pravdy na konspirační teorii nyní po padesáti osmi letech asi sotva kdo zjistí.

Zdroj: https://www.pomnikyletcu.cz/clanky/24.11.1966—tabso–lz101—-il-18–lz-ben.html, wikipedia.org

Náhledové foto: Pixabay

U nás i za hranicemi je tolik zajímavých míst, která stojí za to být navštívena. A proto vás chci s nimi seznamovat.