Konec vlakové regionální dopravy? Poslanci mohou odříznout obce

Lokální spoj

Možná zní nadpis poněkud nadneseně, ale může se stát smutnou realitou. Poslanci mají schvalovat novelu drážního zákona, která s sebou bezesporu nese různá úskalí. Svaz měst a obcí ČR ji razantně odmítá. Podle této organizace by mohla odříznout mnoho malých obcí od dopravního spojení s okolím. Regionální trasy jsou dle svazu ohrožené.

Zakonzervování tratí

Přesně tento termín se uvádí v této novele. Spousta obcí bojuje za jakékoli zachování aktuálního dopravního spojení. S oním spojením zakonzervování tratí by tomu mohlo být úplně jinak. Návrh bere v potaz fakt, že postačí, když bude zachován železniční spodek, což představují propustky a násep. Klidně mohou být odstraněné kolejnice, pražce a také štěrkové lože. A obnova takovýchto tratí? ta je samozřejmě spíše ve hvězdách než kde jinde.

Koleje

Koleje: Zdroj obrázku Pixabay.com

Kdo rozhodne o zakonzervování tratí?

Samotná správa železnice. Stane se tak v případě, že po dané trati nebude jezdit ročně méně než 1 500 osobních vlaků a 12 vlaků nákladních. Jestliže dojde ke splnění jedné z podmínek, železniční úsek se může stát minulostí. Dosud se tato problematika řešila na úrovni samospráv a krajů. Rozhodovací pravomoc tak bude jen na jednom subjektu.   

Svaz hovoří o zneužití mimořádného stavu

Svaz měst a obcí ČR považuje tento návrh za likvidační. také se hovoří o tom, že jde o zneužití aktuálního mimořádného stavu, kdy se zákonodárci ve velkém věnují spíše problematice pandemie. Předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl hovořil o tom, že návrh může bez větší pozornosti projít a na infrastruktuře vzniknou nenávratné škody. Zachování dopravní obslužnosti by přitom mělo být prioritou.

Lokální spoj: Zdroj náhledového obrázku Pixabay.com

Radek Štěpán

Cestování mě baví. V mnohých lokalitách jsem už byl a rád se s vámi podělím o své zážitky.