Kdo bude vozit Čechy na dovolenou v roce 2021
V souvislosti s tématy jako je prázdninové cestování nebo turismus se v současné době řeší především pravidla pro cestování. Dalším velkým tématem je potom forma státní pomoci pro skupinu Smartwings. která má na leteckou dopravu klientů českých cestovních kanceláří do turistických destinací téměř monopol. Na pozadí těchto debat se ale odehrávají jednání, která mají potenciál tento stav významně změnit.
Ryanair vyráží na zteč
S českými cestovními kancelářemi zahájila jednání společnost Buzz, dceřiná firma irského kolosu Ryanair. Buzz nabízí na léto 2021 českým kancelářím dopravu jejich klientů do typických destinací v Itálii, Řecku, Španělsku, Portugalsku a Turecku. Již letos na podzim by však měl Buzz začít létat na Kanárské ostrovy a do severní Afriky.
Vstup silného hráče na trh letních charterových letů by samozřejmě „zamíchal kartami“. Společnost Buzz provozuje v současné době 47 letadel bázované v Maďarsku, Bulharsku, Polsku a v Praze, odkud létají na pravidelných linkách pro Ryanair.
Současné snahy o převzetí části aktivit Smartwings ze strany holdingu Ryanair nejsou úplným překvapením. Zvláště vezmeme-li v potaz, že šéf Ryanairu, Michael O´Leary, se k situaci na českém trhu vyjadřoval již v době epidemie. Mluvil přitom o tom, že česká vláda by neměla Smartwings podporovat nad rámec plošných ekonomických opatření, neboť Ryanair v případě potřeby výpadek dostupné kapacity nahradí.
Zdroj obrázku: Wikimedia Commons
Co to znamená pro cestující?
České cestovní kanceláře a jejich klienti mohou z nastalé situace samozřejmě pouze těžit. Konkurenční boj vždy tlačí ceny směrem dolů a ani v tomto případě by tomu nemělo být jinak. Ryanair navíc umí být cenově velmi agresivní a jeho dceřiné firmy budou pravděpodobně volit stejný postup, zvláště v době, kdy všichni přepravci bojují o své místo na trhu přetvořeném koronavirovou pandemií.
Zdron náhledového obrázku: Wikimedia Commons