České dráhy dávají sbohem klasickým jídelním vozům – adorují mikrovlnku

tradiční jídelní vozy, moderní bistro vozy, České dráhy, moderní bistrovagony, mikrovlnná jídla, modernizace železnice, prémiové stravování na železnici, palubní kuchaři, zákaznická zkušenost

České dráhy dávají sbohem klasickým jídelním vozům – adorují mikrovlnku. Jsou tradiční jídelní vozy odsouzeny k vymizení z evropských železnic? Pokud se podíváme na nabídku Českých drah, pak to vypadá, že ano.

Oznámení Českých drah, že na ikonické trase Praha-Berlín postupně zruší tradiční jídelní vozy ve prospěch moderních bistrovozů, vyvolalo mezi železničními nadšenci i běžnými cestujícími vášnivé debaty. Ano – pochopili bychom to na nějaké méně vytížené trase, ale právě tady?

Kouzlo jídelních vozů: Nostalgické loučení

Jídelní vozy jsou již dlouho nedílnou součástí evropské železnice. Tyto vozy ( i když u málokterým vévodily bílé ubrusy jako za starých časů) nabízely kousek na cestách kousek poctivého starosvětského luxusu. A konkrétně České dráhy, známé svými vynikajícími stravovacími službami, si vysloužily uznání za autentickou středoevropskou kuchyni spojenou s nápoji za rozumnou cenu, například čerstvě čepovaným plzeňským pivem. Určitě se mnohým z vás trefím do not, když řeknu, že právě tyto „pojízdné restaurace“ měnily všední cesty v nezapomenutelné zážitky.

České dráhy dávají sbohem klasickým jídelním vozům20

Foto: Pixabay

V jídelním voze, kterému němečtí cestující s oblibou přezdívali „knedlíkový expres“, nešlo jen o jídlo – šlo o zážitek. Červená kožená sedadla, ikonické bílé lampy a lákavá vůně pokrmů připravovaných palubními kuchaři vytvářely jedinečnou atmosféru, kterou bistro vozy s předehřívanými jídly z mikrovlnné trouby jen těžko napodobují.

Bistrovagony – moderní nutnost nebo jen snaha ušetřit?

Rozhodnutí Českých drah nahradit na trase trase Praha-Berlín tradiční jídelní vozy moderními bistro vozy „ComfortJet“ bohužel jen odráží širší trendy v železniční dopravě. Ano, jde tu o peníze a zase jen o peníze. Tyto novější vozy se vyznačují minimalistickým designem, menším počtem míst k sezení (pouhých 18 oproti 30 v tradičních jídelních vozech) a důrazem na efektivitu před požitkářstvím. Slibují sice rychlejší obsluhu a elegantnější interiér, ale tímto přechodem se obětoval šarm a kulinářské bohatství, které cestující očekávali.

Závislost bistrovozů na ohřívaných pokrmech z mikrovlnné trouby možná vyhovuje rychlému cestovnímu tempu, ale gurmány a milovníky nostalgie zklame. Navíc si také myslím, že tato změna podkopává myšlenku cestování vlakem jako volnočasového a celistvého zážitku a redukuje ho jen na dopravní prostředek. A to je vážně škoda.

 

Zdroj: https://dopravacek.eu/2024/09/30/ceske-drahy-zacaly-vypravovat-comfortjety-na-pravidelnych-spojich-mezi-prahou-a-berlinem/, https://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/CD-Innotrans, https://medium.seznam.cz/clanek/richard-hunt-ceske-drahy-se-louci-s-tradicnimi-jidelnimi-vozy-bylo-to-nevyhnutelne-101552?

Náhledové foto: DALL-E

Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.