České dráhy dávají sbohem klasickým jídelním vozům – adorují mikrovlnku
České dráhy dávají sbohem klasickým jídelním vozům – adorují mikrovlnku. Jsou tradiční jídelní vozy odsouzeny k vymizení z evropských železnic? Pokud se podíváme na nabídku Českých drah, pak to vypadá, že ano.
Oznámení Českých drah, že na ikonické trase Praha-Berlín postupně zruší tradiční jídelní vozy ve prospěch moderních bistrovozů, vyvolalo mezi železničními nadšenci i běžnými cestujícími vášnivé debaty. Ano – pochopili bychom to na nějaké méně vytížené trase, ale právě tady?
Kouzlo jídelních vozů: Nostalgické loučení
Jídelní vozy jsou již dlouho nedílnou součástí evropské železnice. Tyto vozy ( i když u málokterým vévodily bílé ubrusy jako za starých časů) nabízely kousek na cestách kousek poctivého starosvětského luxusu. A konkrétně České dráhy, známé svými vynikajícími stravovacími službami, si vysloužily uznání za autentickou středoevropskou kuchyni spojenou s nápoji za rozumnou cenu, například čerstvě čepovaným plzeňským pivem. Určitě se mnohým z vás trefím do not, když řeknu, že právě tyto „pojízdné restaurace“ měnily všední cesty v nezapomenutelné zážitky.
20
Foto: Pixabay
V jídelním voze, kterému němečtí cestující s oblibou přezdívali „knedlíkový expres“, nešlo jen o jídlo – šlo o zážitek. Červená kožená sedadla, ikonické bílé lampy a lákavá vůně pokrmů připravovaných palubními kuchaři vytvářely jedinečnou atmosféru, kterou bistro vozy s předehřívanými jídly z mikrovlnné trouby jen těžko napodobují.
Bistrovagony – moderní nutnost nebo jen snaha ušetřit?
Rozhodnutí Českých drah nahradit na trase trase Praha-Berlín tradiční jídelní vozy moderními bistro vozy „ComfortJet“ bohužel jen odráží širší trendy v železniční dopravě. Ano, jde tu o peníze a zase jen o peníze. Tyto novější vozy se vyznačují minimalistickým designem, menším počtem míst k sezení (pouhých 18 oproti 30 v tradičních jídelních vozech) a důrazem na efektivitu před požitkářstvím. Slibují sice rychlejší obsluhu a elegantnější interiér, ale tímto přechodem se obětoval šarm a kulinářské bohatství, které cestující očekávali.
Závislost bistrovozů na ohřívaných pokrmech z mikrovlnné trouby možná vyhovuje rychlému cestovnímu tempu, ale gurmány a milovníky nostalgie zklame. Navíc si také myslím, že tato změna podkopává myšlenku cestování vlakem jako volnočasového a celistvého zážitku a redukuje ho jen na dopravní prostředek. A to je vážně škoda.
Zdroj: https://dopravacek.eu/2024/09/30/ceske-drahy-zacaly-vypravovat-comfortjety-na-pravidelnych-spojich-mezi-prahou-a-berlinem/, https://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/CD-Innotrans, https://medium.seznam.cz/clanek/richard-hunt-ceske-drahy-se-louci-s-tradicnimi-jidelnimi-vozy-bylo-to-nevyhnutelne-101552?
Náhledové foto: DALL-E
Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.