Dopravní bezpečnost v Praze zažívá prudký propad. Z Evropských metropolí patří k těm nejhorším
Dopravní bezpečnost v Praze zažívá prudký propad. Z Evropských metropolí patří k těm nejhorším. Praha se nedávno umístila na špatném místě v Indexu bezpečnosti silničního provozu ve městech (URSI), který provedla společnost Cyclomedia, a obsadila 27. místo z 32 evropských měst hodnocených z hlediska vnímání bezpečnosti silničního provozu.
Nízký pocit bezpečnosti mezi Pražany
Podle průzkumu se pouze 7 % Pražanů cítí na silnicích města velmi bezpečně, 53 % se cítí středně bezpečně. Alarmující je, že 40 % se cítí nebezpečně nebo extrémně nebezpečně. Pro srovnání: 21 % obyvatel Tallinnu se cítí velmi bezpečně, zatímco pouze 12 % se cítí nebezpečně. Nejhůře se se pak v tomto hodnocení umístily Atény, na jejichž silnicích se bezpečně necítí skoro neuvěřitelných 68 % obyvatel.
Foto: Pixabay
Aut stále přibývá, a to je problém
Hlavní viník? Podle všeho neustále rostoucí počet automobilů, které se pražskými ulicemi pohybují. Chcete čísla? Tady jsou:
- V roce 2023 došlo v Praze k nárůstu počtu vozidel o téměř 44 000,
- tím se celkový počet registrovaných vozidel zvýšil na více než 1,3 milionu
- a přibližně 1,04 milionu z nich tvoří osobní vozidla.
Vzhledem k tomu, že tyto automobily najezdí na území města více než 23 milionů kilometrů, je zátěž na infrastrukturu značná. A přestože do města denně vjíždí odhadem asi 300 000 automobilů, kapacita parkovišť s tímto trendem nedrží krok ani náhodou.
Navrhovaná zlepšení bezpečnosti: Lepší dopravní značení a oddělené jízdní pruhy
Respondenti průzkumu navrhli několik bezpečnostních zlepšení. Většina (55 %) se domnívá, že by bezpečnost výrazně zvýšilo oddělení druhů dopravy, například vyhrazené pruhy pro cyklisty, autobusy a tramvaje. Navrhováno bylo také zlepšení křižovatek; 42 % respondentů navrhlo jasnější značení, které by snížilo zmatek a zlepšilo plynulost dopravy, zejména na křižovatkách s velkým provozem.
Jen těžko uvěřitelných 39 % procent respondentů také zdůraznilo potřebu jasnějšího dopravního značení, včetně značek přednosti v jízdě a ukazatelů jízdních pruhů. A 29 % respondentů by také rádo vidělo zlepšení cyklistických tras, aby byla zajištěna bezpečnější jízda cyklistů. Pro snížení rychlostních limitů pak bylo 19 % respondentů a podobnou podporu mělo i zlepšení pouličního osvětlení, které by zvýšilo viditelnost zejména v nočních hodinách. A co si myslíte vy?
Zdroj: https://zlinsky.denik.cz/zivot-ridice/praha-dopravni-bezpecnost-pruzkum-nehody-402024.html, https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2577042
Náhledové foto: Dall-E
Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.